Hoppa till sidans innehåll

Uppdatering om skärmflygolycka i Sydafrika januari 2021

18 FEB 2021 21:13
Den 17 januari i år inträffade en skärmflygolycka med dödlig utgång i Porterville, Sydafrika. SSFF har med hjälp från det sydafrikanska skärmflygförbundet utrett olyckan. Utredningen är nu klar och här kommer en sammanfattning.
  • Skapad: 18 FEB 2021 21:13

Händelsen

Väderdata visar fint väder, svaga medelvindar och inga starka variationer. Där var flera piloter, både svenskar och från andra nationer. Det var första dagen i landet efter utresan.

Piloten var mycket erfaren och hade en ny skärm som var C-klassad. Starten skedde från ett berg och han flög på relativt låg höjd, cirka 40-70 meter, längs berget.

Efter ett större inslag (50-60%) på skärmen tappade piloten snabbt höjd och föll till marken med ryggen före, utan att kasta nödskärm. Piloten omkom.

Orsaken till inslaget är inte klarlagt, möjligen någon termisk turbulens. Utredningen har inte heller kunnat komma fram till det exakta fortsatta förloppet. En tänkbar möjlighet är att piloten har överkompenserat i försöken att återfylla skärmen, vilket då istället kan ha stallat skärmen och ökat sjunkhastigheten. Höjden var redan från början ganska låg för ett nödskärmskast. 

Bidragande orsaker kan ha varit pilotens dagsform (trötthet) och ovana vid / ej optimal hantering av en nyanskaffad flygskärm. OBS. Detta går dock inte att klarlägga med säkerhet.

Teknisk undersökning av flygskärmen visade inga tillverkningsfel eller skador som kan ha påverkat förloppet.

Trots det tragiska så hoppas vi att denna spridning av information kan få oss alla att tänka till en gång extra och bli ännu mer säkerhetsmedvetna.

Reflektion

Som en allmän repetition i området flygsäkerhet så vill vi rekommendera USK:s artikelserie i fem delar om de vanligaste olycksorsakerna. Dessa artiklar publicerades i Hypoxia 2017-2018 och är fortfarande högst tänkvärda för oss alla! Artiklarna handlar om friflyg, men de flesta faktorerna finns även inom PM.

2017-3, sid 24, Turbulens

2017-4, sid 6, Startförberedelse

2018-1, sid 22, Inslag på låg höjd

2018-2, sid 28, Missbedömning av väder

2018-3, sid 22, Olyckor i samband med utlandsresor

De gamla Hypoxiatidningarna finns här:

https://www.paragliding.se/Dokumentarkiv/hypoxia-varmedlemstidning/

Dessutom vill vi uppmuntra flera till att genomföra SIV-kurser. Styrelsen har lagt en budget även för år 2021 som kan ge bidrag (1.000kr) till den som genomför SIV-utbildning. Läs mer om SIV till exempel i Hypoxia 2016-4, sid 28, och Påls artikelserie i 2015-4, 2016-1 och 2016-2!

En annan idé är om klubbarna kan arrangera träning i nödskärmskastning. Många av oss har aldrig provkastat en nödis. Hör gärna av er med tips om hur det kan gå till!

Skribent: Mats Henningsson
Epost: Adressen Gömd

 


 

fai

FAI betyder "Fédération Aéro- nautique Internationale", det franska namnet på det internationella flygsport­förbundet, i vilket vi är medlemmar genom Svenska Flygsportförbundet.